Παρουσίαση/Προβολή
Στρατηγική Προοπτική Διερεύνηση (FORESIGHT) στη Διοίκηση, Οικονομία και Ασφάλεια
(106) - Ευστάθιος Φακιολάς, Γεώργιος Παπαγιάννης, Βασίλειος Ζούμπος, Ανδρέας Χρήστος Πλιατσίδης, Χριστίνα Χαρτά, Νικόλαος Παπαχρήστου, Σαράντης Κουγιού
Περιγραφή Μαθήματος
...μάθε να σχεδιάζεις το μέλλον!
Ημερομηνία δημιουργίας
Τετάρτη 16 Απριλίου 2025
-
Περιεχόμενο μαθήματος
Θ.Ε.1: Διεθνής Πολιτική, Παγκόσμιες Προκλήσεις και Αβεβαιότητα
Θ.Ε.2: Συστημική Σκέψη και Ανάλυση Τάσεων
Θ.Ε.3: Μέθοδοι και Εργαλεία Προοπτικής Διερεύνησης
Θ.Ε.4: Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Σεναρίων για το Μέλλον
Θ.Ε.5: Foresight, στρατηγική και λήψη αποφάσεων
Θ.Ε.6: Στρατηγικός Σχεδιασμός Μέλλοντος σε Διεθνείς Οργανισμούς και Επιχειρήσεις
Θ.Ε.7: Καινοτομία και Προοπτική Διερεύνηση
Θ.Ε.8.: Ηγεσία στη Διοίκηση σε Αβέβαια Περιβάλλοντα
Θ.Ε.9: Foresight ProjectΜαθησιακοί στόχοι
Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι συμμετέχοντες θα είναι σε θέση να:
• Αναγνωρίζουν τις τάσεις και τα σενάρια που θα επηρεάσουν τον κλάδο και τον οργανισμό τους στο μέλλον.
• Εφαρμόζουν μεθόδους προοπτικής διερεύνησης για να σχεδιάζουν σενάρια και να αντιμετωπίζουν την αβεβαιότητα.
• Αναπτύσσουν καινοτόμες προσεγγίσεις που προωθούν την ανθεκτικότητα και την προσαρμοστικότητα των οργανισμών τους.
• Συνεργάζονται με διεπιστημονικές ομάδες για τη διαμόρφωση στρατηγικών που ενσωματώνουν τις ανάγκες της αγοράς και των κοινοτήτων.
• Ενσωματώνουν την προοπτική διερεύνηση στην καθημερινή λειτουργία των οργανισμών τους, με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη και την ανθεκτικότητα.
Μέθοδοι διδασκαλίας
Ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός ακολουθεί τη μεθοδολογία που υποστηρίζει την Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως ηλεκτρονική μάθηση. Η διδασκαλία, μέσω συστήματος ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης, βασίζεται κυρίως στην ασύγχρονη μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού και ανάπτυξη δραστηριοτήτων, προκειμένου να εξασφαλιστεί σε μεγάλο βαθμό η αυτονομία του/της Εκπαιδευόμενου/ης. Επιπροσθέτως πραγματοποιείται σύγχρονη μάθηση μέσω συστήματος σύγχρονης τηλεκπαίδευσης, η οποία περιλαμβάνει μέχρι 8 δίωρες συναντήσεις για τα μέρη της ύλης που απαιτούν εκμάθηση με έντονο το στοιχείο της διαδραστικότητας.
Η διανομή του εκπαιδευτικού και υποστηρικτικού υλικού γίνεται σταδιακά και σε εβδομαδιαία βάση. Το εκπαιδευτικό υλικό βρίσκεται on-line, σε ψηφιακή μορφή, ενώ παράλληλα δίνεται η δυνατότητα τοπικής αποθήκευσής του. Είναι εύκολα εκτυπώσιμο για τους χρήστες που προτιμούν το έντυπο υλικό. Επιπλέον, προσφέρεται η δυνατότητα ανάρτησης υλικού και εργασιών από την πλευρά των εκπαιδευομένων προς αξιολόγηση.
Μέθοδοι αξιολόγησης
Για την επιτυχή αξιολόγηση των εκπαιδευόμενων απαιτείται:
- Η αξιολόγηση επί του συνόλου των θεματικών ενοτήτων, με συντελεστή βαρύτητας 80% επί της τελικής βαθμολογίας, η οποία πραγματοποιείται εξ αποστάσεως, σε ερωτηματολόγια μετά το τέλος κάθε θεματικής ενότητας. Τα τεστ περιλαμβάνουν ερωτήσεις αντιστοίχισης, ορθού/εσφαλμένου και πολλαπλής επιλογής.
- Η εκπόνηση τελικής εργασίας από τους εκπαιδευόμενους σε θέμα συναφές με τα γνωστικά αντικείμενα του προγράμματος, με συντελεστή βαρύτητας 20% επί της τελικής βαθμολογίας.
Το Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης χορηγείται, όταν ο/η εκπαιδευόμενος/νη λάβει συνολική βαθμολογία μεγαλύτερη ή ίση του 50% στο άθροισμα των βαθμών των ανωτέρω δραστηριοτήτων.
Ομάδα στόχος
• Στελέχη επιχειρήσεων και οργανισμών του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που επιθυμούν να αναπτύξουν ηγετικές δεξιότητες με έμφαση στην προοπτική διερεύνηση και την προσαρμοστικότητα.
• Διοικητικά στελέχη που επιθυμούν να βελτιώσουν την ικανότητά τους να διαχειρίζονται αβεβαιότητες και να προετοιμάζονται για μελλοντικές προκλήσεις μέσω της ανάπτυξης στρατηγικών foresight.
• Στελέχη Ανθρώπινου Δυναμικού που επιδιώκουν να ενσωματώσουν την προοπτική διερεύνηση στην οργανωσιακή κουλτούρα για την καλύτερη διαχείριση αλλαγών.
• Επαγγελματίες που ασχολούνται με τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την καινοτομία, επιδιώκοντας να συνδέσουν αυτές τις διαδικασίες με την πρόβλεψη των μελλοντικών τάσεων της αγοράς.
• Επιχειρηματίες που επιδιώκουν την καινοτομία και, κατά συνέπεια, πρέπει οι αποφάσεις τους να βασίζονται σε έγκυρες αναλύσεις τάσεων και στην προοπτική διερεύνηση.
• Αξιωματικούς των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας που ειδικεύονται στην ανάλυση τάσεων και σχεδιασμό σεναρίων σε διαφορετικά επίπεδα διοίκησης.
• Ηγέτες οργανισμών και ομάδων που επιθυμούν να ενισχύσουν την ικανότητά τους να κατευθύνουν τις επιχειρήσεις τους προς βιώσιμη ανάπτυξη, βασισμένη σε προβλέψεις και σενάρια για το μέλλον.
• Προπτυχιακούς/ες φοιτητές/ήτριες που διανύουν τα δύο τελευταία έτη σπουδών τους, μεταπτυχιακοί φοιτητές και υποψήφιοι διδάκτορες που ασχολούνται ή επιδιώκουν να ασχοληθούν, ή να εξοικειωθούν, με την ανάλυση τάσεων, σχεδιασμό σεναρίων και την προοπτική διερεύνηση